Kontakt

News

Google-ændringer frem til juli 2024

De fleste vil ikke have bemærket, at Google har foretaget en række ændringer i de seneste måneder. For eksempel blev designet af resultatsiden ændret, og Google viser ikke længere ti resultater pr. side, men en liste, som du kan scrolle igennem. En anden ændring vedrører logaritmen, hvormed Google bestemmer, hvilke resultater den viser. Denne ændring var måske mindre mærkbar, men bestemt ikke mindre vigtig. Derudover så vi cache-indstillingen forsvinde. Bogstaveligt talt forsvinde; den er der stadig, men kan ikke længere klikkes via de 3 prikker i slutningen af ​​det viste resultat.

Grund til, at vi igen kigger nærmere på Google og rapporterer om dette. Ikke kun de seneste ændringer, men også andre interessante fakta vil blive diskuteret. Vi har optaget en video for at vise noget af dette på skærmen. (videoen er på hollandsk, så slå undertekster til)

Ansvarsfraskrivelse: Nogle gange må du indse, at du er for tidligt eller måske for sent med din opdatering. Det er i hvert fald tilfældet nu. Som det viser sig, har Google fortrudt nogle af de ændringer, vi beskrev i denne uge. Hvorvidt dette er en midlertidig promovering skal vise sig, og derfor har vi besluttet at poste den originale artikel og også den tilhørende video. Vi vil angive, hvad ændringen er eller måske var.

Designet

Lad os bare starte med den første ændring: udseendet af resultatvinduet. Google viser stadig 10 resultater, og nederst kan du bruge en knap til at se de næste 10 resultater. Overblikket over antallet af sider er dog forsvundet, ligesom muligheden for at vise mere end 10 resultater pr. side. For eksempel må brugere, der havde indstillet 100 resultater pr. side som deres præference, desværre nøjes med mindre. "Infinite Scroll"-indstillingen er blevet erstattet. Du kan finde dette i indstillingerne. Flere personer søger også efter det samlede antal resultater. Hvis du gerne vil se dette nummer, skal du klikke på "Værktøjer", og det samlede antal vil blive synligt igen øverst til højre. Denne ændring er blevet fortrudt i skrivende stund vedrørende scrolling. Nederst i Google-resultaterne vil du se det gammeldags valg for sider i stedet for knappen "Flere resultater".

 

Logaritmen for resultater

Gennem årene har Google lavet mange ændringer i modellen, hvormed de bestemmer, om resultater skal vises for os eller ej. For år siden var der en reel forskel mellem at søge i ental og flertal. En operatør var endda tilgængelig for at søge efter synonymer. Men Google besluttede at tage sig af dette for os; først på engelsk, senere også på andre sprog. Flertal, ental, store bogstaver, små bogstaver og endda synonymer, Google tager sig af det for os. Hvis et søgeord ikke fører til nok resultater, ekskluderer Google automatisk det pågældende søgeord. Hvis du ikke ønsker dette, vil en knap stadig give dig mulighed for at inkludere et sådant udelukket søgeord. Hvis du er meget opmærksom, vil du bemærke, at Google sætter dobbelte anførselstegn omkring det specifikke søgeord. Men hvad gør disse dobbelte anførselstegn præcist, og hvad er de andre muligheder? Det vender vi tilbage til senere.

Udover at justere modellen for at få flere resultater, blev modellen også ændret til at udelukke visse resultater. Google kalder dette de såkaldte spampolitikker. Der er indført ændringer fra 5. marts 2024. Politikken for "Scaled Content Abuse" er blevet strammet, og der er to nye politikker, nemlig "Expired Domain Abuse" og "Site Reputation Abuse". For dem, der ønsker at læse mere om spampolitikkerne, så klik her. For at se den fulde liste over opdateringer, klik her.

Men du tænker måske, hvad har alt det med mig at gøre? Er det ikke bare rart, hvis Google udelukker uønskede resultater for mig? Sådan er det ofte, men nogle gange vil man virkelig gerne selv bestemme. Til en vis grad er det muligt. Det er en mulighed i Google, der har eksisteret i nogen tid, men som måske aldrig er blevet forstået korrekt eller ikke er blevet brugt korrekt. For 12 år siden introducerede Google Verbatim Search.Du kan finde dette under Googles værktøjslinje under "Alle resultater" og derefter Ordret. Hvis du arbejder med den hollandske sprogindstilling, vil den blive vist under "Alle resultater" som Word for Word. Google vil så ikke længere automatisk anvende følgende muligheder: automatisk stavefejl, personalisering, synonymer, lignende termer, ordformer og valgfri søgetermer.

Hvis du fulgte linket til Verbatim-søgning ovenfor og læste indlægget, er du muligvis stødt på Google-operatør+. Dette virker ikke længere. Husk på, at den besked, du læste, allerede var 12 år gammel, og meget har ændret sig. Derfor vil vi dykke dybere ned i brugen af ​​Google-operatører i den næste blog.

Desværre kan du ikke deaktivere spampolitikker på denne måde. Hvad der så er tilbage er at bruge andre søgemaskiner.

We are looking for the golden tip!

Hvis du, mens du læser dette stykke, tænker "det har jeg en løsning på i Googles søgemaskine på nettet", så lad os det vide og sende en e-mail til marketing@dataexpert.nl. De første 10 personer, der e-mailer en løsning eller et tip, vil modtage en flot DataExpert-godbit tilsendt. Vi vil selvfølgelig nævne de gyldne tips i en efterfølgende blog.

Det er heller ikke altid klart, om udelukkelsen af ​​resultater er resultatet af spampolitikkerne, eller om der er andre årsager. Vi rapporterede for nylig på LinkedIn

om brugen af ​​webstedsoperatøren og det faktum, at resultater blev udeladt. Google reagerede med det samme ved at angive, at der var tale om en fejl i deres software, og kort efter arbejdede operatøren igen som normalt. Eller ikke? Hold øje med vores næste nyhedsbrev for opdateringer...

Google Cache:

I begyndelsen af ​​dette år forsvandt Googles cache:-operatør. Tidligere kunne du få adgang til det via den nedadgående pil bag et søgeresultat, og indtil for nylig var det muligt via de 3 prikker også i slutningen af ​​søgeresultatet. Vi kunne ikke finde noget om dette på deres blogside og opdateringsside, men du kan læse lidt mere om det via Google SearchLaison på Twitter.

Cachen var oprindeligt tænkt som et alternativ i tiden med langsomme forbindelser og sider, der ikke altid blev indlæst. De dage er forbi, siger Google, så sig farvel til cache:-operatøren.
Det er heldigvis ikke helt væk endnu, men Google har meddelt, at det i sidste ende er meningen. Indtil da kan du stadig bruge cache:-operatoren. For at gøre dette skal du skrive cache:philips.com i Google-søgelinjen.

Bemærk venligst: cache:-operatøren er ikke egnet til at se usete websteder. Cookies, scripts og billeder indlæses for eksempel stadig via den originale hjemmeside. Google har stadig mulighed for at vælge en tekst-only version. Desværre kan du kun gøre dette, hvis du allerede har indlæst den fulde version, og så er du for sent. Men ved at manipulere URL'en kan du få direkte adgang til tekstversionen. Det vender vi tilbage til i en næste blog.

Google og webresultater:

Mens vi skrev dette stykke, kom Google med endnu flere meddelelser. Brugen af ​​kunstig intelligens (AI) genererede resultater i Google Søgning. Med andre ord, lad Google udføre søgningen for dig, som de siger her.I sidste afsnit af denne blog vil vi dykke dybere ned i Gemini, Googles AI-model.


Samtidig annoncerede Google webfilteret, et filter, der giver dig mulighed for at udelade disse AI-resultater. Det vil vi nu gerne afslutte med. Hvis du stiller Google spørgsmålet: "hvordan kan du oprette et script?", vil det første resultat for nylig ikke længere være et link til en hjemmeside, hvor denne information kan findes, men AI-genereret indhold. Google forklarer, hvordan du gør dette i 5 trin og giver dig derefter nogle forslag i en overskrift kaldet "Mere at spørge". Hvis du foretrækker at se de gammeldags resultater af websteder, der er blevet indekseret, skal du vælge "Web"-muligheden under "Mere"-knappen. Google vil så vise resultaterne af hjemmesider, stort set som vi var vant til indtil nu. Google ændrer sig også her. Nogle gange vil du se "Mere at spørge", nogle gange vil du se, at Google starter med "Nyheder". Du finder også muligheden "Web" under knappen "Mere". Vi venter tålmodigt på at se, hvad det i sidste ende bliver, AI eller News eller måske som nu, at det vil fortsætte med at veksle.

I videoen herunder viser DataExpert seniortræner Frank Kolenbrander ovenstående ændringer.

Hvis dette emne interesserer dig, og du gerne vil følge træning for at videreudvikle dine færdigheder inden for OSINT-forskning, kan du se vores træninger her.

Hold øje med det næste nyhedsbrev til del 2 af denne blogserie om udviklingen hos Google.

Denne hjemmeside bruger cookies

Vi mener, at det er meget vigtigt, at du ved, hvilke cookies der anvendes på vores hjemmeside og til hvilke formål. Vi bruger funktionelle cookies for at få vores hjemmeside til at fungere korrekt. Derudover bruger vi Analytics-cookies til at analysere brugen af vores hjemmeside. Vi beder også om dit samtykke til at placere cookies fra tredjeparter (sociale medier, reklame- og analysepartnere), som vi deler oplysninger med. Ved at klikke på "Accepter" accepterer du, at ovenstående cookies placeres. Hvis du klikker på "Indstillinger", vil du blive ført til en side, hvor du kan angive, hvilke cookies der må og ikke må placeres. Klik her for at se vores erklæring om beskyttelse af personlige oplysninger.