Svindelanalyse i netbankvirksomhed med Siren
Analyse, overvågning og bedrageriundersøgelse af online betalinger er en del af det daglige arbejde i finansielle institutioner. Med fremkomsten af online-banking er det blevet en endnu større udfordring at opdage svigagtig adfærd. Nedenstående use case fra en af de største banker i Tyskland beskriver, hvordan platformen fra Siren kan hjælpe finansielle institutioner med at identificere svigagtig aktivitet og kortlægge fremtidige trusler.
Definition af problemet
Som en af de fem største forretningsbanker i Tyskland har den 10 millioner aktive kunder og hundredtusindvis af transaktioner, der analyseres for risikoen for svig. Banken har adskillige systemer til opdagelse af svig, som genererer en stor mængde data, men mangler evnen til at undersøge dataene visuelt og omdanne dem til brugbar indsigt. Der er et ønske om at kunne undersøge disse data med avancerede netværks- og forespørgselsfunktioner via en brugervenlig grænseflade og inden for rammerne af eksisterende ekspertise og kapacitet.
Løsningen: Siren Fraud Intelligence
Siren-platformen gjorde det muligt for afdelingen for bedrageridetektion hurtigt at konsolidere alle online transaktionsregistreringer fra de sidste fem år i en enkelt database. Dette gjorde det muligt for svindelanalytikere at identificere forbindelser, mønstre og anomalier, som teamet tidligere ikke kendte til.
Resultatet
Ved at kombinere de forskellige datasæt fra transaktionsfiler og give indsigt uden at skulle revidere den eksisterende it-infrastruktur kunne afdelingen for bedrageridetektion hurtigt afdække tidligere og igangværende bedrageriaktiviteter, begrænse aktuelle trusler og spore gerningsmænd.
Desuden har banken været i stand til at ændre sin tilgang til forebyggelse af svig fra at være reaktiv til proaktiv. Evnen til at visualisere og identificere mønstre og tendenser i transaktioner i (næsten) realtid gjorde det muligt for afdelingen at identificere og reagere på sårbarheder og deraf følgende fremtidige potentielle trusler.