Søg med Google og the operators
I den tidligere artikel i blogserien om de seneste ændringer af Google rapporterede vi om ændringen i resultatvinduet og indflydelsen af resultaterne fra Google-algoritmen. Vi stødte på den gamle operator+ og brugen af dobbelte anførselstegn. I del 2 af blogserien om Google-ændringer oplister vi en række Google-operatører. Hvad virker, hvad virker stadig, hvis du gør det lidt anderledes, hvad virker ikke længere, og hvad skal du være opmærksom på.
For at vise alt på skærmen har vi optaget en række videoer.
Søgemetode med Google (og andre søgemaskiner)
I denne blog slår vi fast, at du kan være kreativ med operatører, og at resultaterne nogle gange er anderledes, end du forventer. Men hvordan ser du alt det så hurtigt? Det er selvfølgelig et spørgsmål om erfaring, eller med andre ord at gøre en masse. Det er nyttigt at bruge en metode, mens du bruger en søgemaskine, så du hurtigere kan se, at en operatør ikke fungerer, som du ville forvente.
- Skriv først de rigtige søgeord og brug et øjeblik, før du trykker på Enter. Derefter er du tilbøjelig til at klikke. Det ville være en skam, hvis du ikke brugte de rigtige søgeord.
- Søger du på hollandsk eller engelsk (større rækkevidde) eller et andet sprog?
- Sæt ordene i rækkefølge efter relevans. Heldigvis betyder det ikke så meget længere, men det påvirker stadig placeringen.
- Efter Enter, se på antallet af resultater. Hos Google skal du nu klikke på Værktøjer for at gøre disse synlige, de er så øverst til højre.
Er dine resultater for mange eller for få, så rediger dine søgeord. - Hvis du er tilfreds med antallet, så gå listen igennem og se først, om du kan foretage en vis grad af validering, såsom kildevalidering og tidsvalidering. Med andre ord, estimer hvor pålidelig hjemmesiden er, og hvor aktuel budskabet er. Hvis et link ikke er pålideligt nok, eller meddelelsen er for gammel, kan du vælge at springe det resultat over.
- Begræns dig ikke til de 2 tekstlinjer i resultatet, men klik dig igennem og læs så videre.
Ved at anvende denne metode under din søgning, vil du ikke kun få bedre resultater hurtigere, men du vil også bemærke, om Google gør tingene lidt anderledes, end du forventer.
Vi vil selvfølgelig ikke gennemgå alle operatørerne, men vi vil holde det til et begrænset antal. Vi fører dig igennem en avanceret søgning, så du selv kan finde alle operatørerne, og vi gennemgår også værktøjslinjen med dig.
site
Lad os starte, hvor vi kommenterede sidste gang, en besked på LinkedIn, som vi postede om brugen af webstedsoperatøren og det faktum, at resultater blev udeladt. Google reagerede med det samme ved at indikere, at dette var en fejl i deres software, og umiddelbart efter arbejdede webstedets operatør som før. Eller gjorde det?
Site-operatøren er meget kraftfuld, men også en operatør med nogle gange mærkelig adfærd. Med webstedsoperatøren kan du begrænse dine søgeforespørgsler til en del af World Wide Web. Andre operatorer, som du kan bruge til dette formål, er inurl, intitle, men også søgning i region. Mere om det senere, nu først site: operator.
Hvis du vil begrænse dine søgeresultater til et bestemt websted, for eksempel philips.nl, så skriv dit søgeudtryk og tilføj site:philips.nl, for eksempel: light site:philips.nl. Du kan i øvrigt også starte med site-operatøren, det gør ikke noget. Du kan endda erstatte .nl med et jokertegn, tegnet *, så site:philips.*. Din søgeforespørgsel vil så også vise resultater fra for eksempel philips.com og philips.be.
Du kan også bruge site:-operatoren til at vise alt, hvad Google har indekseret fra et websted. Du indtaster ikke et søgeord, men bruger kun site:-operatoren. For eksempel: site:dataexpert.nl.
Bemærk at du ikke får alt fra hjemmesiden, men alt hvad Google har indekseret. Meget nyttigt, hvis nogen for nylig har fjernet dele af deres hjemmeside. Bare spørg site:-operatøren, hvad der stadig er i Google-databasen. Site:-operatøren kan også bruges til at få et overblik over en hjemmeside uden at gå til selve hjemmesiden, selvfølgelig skal du ikke klikke på resultater, heller ikke via cache-funktionaliteten. I første del af denne blog skrev vi allerede, at cachen ikke længere kan nås via de velkendte 3 prikker i slutningen af et resultat, men at man stadig kan bruge cache:-operatoren.
Men hvorfor skrev vi, at Google havde rettet en fejl, og at siteoperatøren igen fungerede som normalt, umiddelbart efterfulgt af spørgsmålet: "Eller ej?" Lad os tage et kig på det:
Når du googler crypto site:t.me, søger du i Google-databasen efter resultater med ordet crypto på siden t.me, eller med andre ord søger du efter crypto i en del af telegrammeddelelserne. Antallet af resultater på tidspunktet for skrivningen af dette stykke er to. En anden søgemaskine som Bing viser meget mere. Ville der så ikke være mere i Google? En hurtig undersøgelse på t.me-webstedet i robots.txt viser, at dette instrument ikke bruges til at få Google til at indeksere mindre. Så hvad sker der? Hvis du ændrer søgeforespørgslen og i stedet for "Alle" kun søger efter "Billeder", vil den vise mange flere resultater og ved at klikke på billedet og derefter besøge siden via linket, viser det, at Google faktisk har indekseret mere. Valgmuligheden Ordret eller Ord-til-ord, som vi diskuterede sidst, viser heller ikke mere. Ved at lege med søgeforespørgslen får vi til sidst mange flere resultater via Google. Den søgeforespørgsel vi bruger er site:t.*, men fordi vi så også får resultater fra t.cn og t.ly, udelukker vi dem igen med minus-operatoren. Den fulde søgeforespørgsel bliver så: site:t.* -t.cn -t.ly. Ingen højere matematik, bare at lege med operatørerne giver pludselig et bedre resultat. Du kan selvfølgelig også vælge en anden søgemaskine såsom Bing, men vi synes, det er et godt eksempel på, hvordan kreativ omgang med operatører kan hjælpe dig med at tage et skridt videre.
I skrivende stund ved vi endnu ikke, om udelukkelsen af resultater er forårsaget af en politik, eller om det er endnu en fejl i Google-softwaren.
Hvis du tror, at dette kun gælder for søgning efter krypto inden for Telegram-webstederne, må vi skuffe dig. I videoen, der følger med denne blog, vil vi også vise et andet eksempel.
Vi leder efter det gyldne tip!
Hvis du, mens du læser denne artikel, tænker "det har jeg en løsning på i Googles søgemaskine på nettet", så lad os det vide og sende en e-mail til marketing@dataexpert.nl. De første 10 personer, der e-mailer en løsning eller et tip, vil modtage en flot DataExpert-godbit tilsendt. Vi vil selvfølgelig nævne de gyldne tips i en efterfølgende blog.
“Dobbelt citater”
I den forrige artikel lovede vi at vende tilbage om brugen af dobbelte anførselstegn og plus-operatoren. Vi kan være korte om plus-operatøren, den bruges ikke længere af Google! Dens modstykke, minusoperatøren, er. Vi har allerede vist dig et eksempel på dette i afsnittet Site: -site:t.ly. Selvfølgelig kan du bruge minus-operatoren på næsten alle søgeargumenter, det er bare et spørgsmål om at prøve det af. Søg på: bonbons -chokolade eller for eksempel bonbons -inurl:nl.
For plusoperatøren bruger vi nu dobbelte anførselstegn, selvom de kan være lidt forvirrende. Hvis du kigger i Google Advanced vil du se "nøjagtigt ord" eller "nøjagtig sætning". I praksis betyder det, at du skal give Google instruktionen om, at dette ord, eller en afledning deraf, skal vises i dine resultater i henhold til Googles søgelogik. Så resultater med flertal, lignende udtryk, ordformer osv. vises også. Hvis du ikke ønsker det, så brug de dobbelte anførselstegn i kombination med den tidligere omtalte Verbatim søgemulighed. Derudover kan du også bruge et jokertegn inden for de dobbelte anførselstegn. Søgning efter: "frank * janssen" vil også give dig en Frank-Paul Janssen, for eksempel.
I vores næste artikel vil vi se, om vi kan begrænse vores resultater til et specifikt område, og vi vil komme i gang med Google Advanced Search og Google URL.
I videoen nedenfor viser DataExpert seniortræner Frank Kolenbrander de ovenfor beskrevne handlinger med operatører.
Hvis dette emne har vakt din interesse, og du ønsker at følge uddannelse for at videreudvikle dine færdigheder inden for OSINT-forskning, kan du se vores uddannelsestilbud her.
Hold øje med det næste nyhedsbrev til del 3 af denne blogserie om udviklingen hos Google.